10/10/2023

Opsummering af Bilbasen Nordic Mobility webinar 2023

Den 27. september kom næsten 300 af finn.no's kunder fra bilindustrien til Operaen i Oslo for at deltage i Driv Bilarena 2023.

I år blev dele af konferencen også transmitteret live til de øvrige nordiske markedspladser (Blocket, Tori og Bilbasen) ejet af Schibsted. Ud over dem, der fysisk deltog i Operaen, så næsten 1.900 mennesker med via streaming. Her får du en opsummering af det nordiske program.

 

Robin Suwe: Tendenser i den Nordiske bilindustri

Robin Suwe, SVP for Mobilitet i Schibsted Nordic Marketplaces og Blocket, delte Schibsteds indsigt i de nye trends inden for mobilitetssektoren i Norden, og hvordan dette påvirker forhandlere og forbrugere.

Bæredygtighed er ikke bare et buzzword – det spiller også en afgørende rolle, især når det kommer til overgangen til elbiler. Norge er på forkant med denne udvikling, tæt fulgt af Danmark og Sverige.

- Det er ikke overraskende, at efterspørgslen efter brugte elbiler er stigende. Her er en unik tilgang for nordiske forhandlere: muligheden for at købe overkommelige elbiler fra andre europæiske markeder.

Hvorfor? Steder som Tyskland, Spanien, Frankrig og Italien registrerer flere elbiler, men den lokale efterspørgsel halter bagefter. Dette gør os i stand til at tilbyde disse biler på det nordiske marked til konkurrencedygtige priser; en tendens, der er steget siden sommeren og ikke viser tegn på at aftage.

- Forbrugerne ønsker gennemsigtighed omkring miljøpåvirkningen af ​​deres valg af køretøj, og branchesamarbejde er nødvendigt for at kunne levere denne information, siger Suwe.

Meget ændrer sig i bilindustrien. Forbrugerne forventer enklere, hurtigere og mere praktiske løsninger for at få arbejdet gjort, påpeger Suwe. De nordiske lande er på forkant med vigtige branche trends med en høj grad af elektrificering af bilparken og øget fokus på bæredygtighed.

- Vi skal gøre os klar til det landskab, der ligger forude. Elektrificering, digitalisering og ændringer i økosystemet er den nye normal. Geopolitik og makroøkonomisk usikkerhed er faktorer, der også påvirker markedet, siger Suwe.


Foto: JCP Event/Kilian Munch

Usikkerhed er ikke en blindgyde; bagsiden af ​​det er muligheden. En perfekt grobund for innovation og nye spillere. Vi er ved et vendepunkt med digitalisering i bilindustrien, hvor bilkøbsrejsen for alvor er blevet omnichannel.

- Det handler om en problemfri blanding af online og personlige interaktioner, der kulminerer i et besøg hos forhandleren til en prøvetur og levering af bilen. Det giver også en fleksibilitet for forbrugeren, der passer til deres køreplan og ikke forhandlerens åbningstider, siger han.

Digitalisering styrker ikke kun forbrugerne; det giver muligheder for forhandlere og økosystempartnere. Det muliggør personalisering, mere datadrevet beslutningstagning, forenkling af driften og øget effektivitet.

Det skal også huskes, at forbrugeren ikke er eksperten. Mange mennesker føler sig bekymrede over at købe en bil, det er dyrt, og der er mange variabler.

- Det er her, digitaliseringen kommer ind igen; det ændrer landskabet for forbrugerne. Digitalisering giver forbrugerne indsigt, gør processen gnidningsfri og øger følelsen af ​​service. Forbrugerne ønsker en glidende rejse fra start til slut, og det udfordrer alle involverede i branchen. Kravet er enkelt, men afgørende: Gør al relevant information let tilgængelig, og gør prøvekørslen let - også hjemmefra, for dem, der foretrækker det, siger Suwe.

Han understreger vigtigheden af ​​data på dagens marked, og hvordan det kan hjælpe detailhandlere med at tilpasse sig hurtigt.

- Vores mål er at tilbyde indsigt, der forbedrer omsætningen og robustheden for detailhandlere på tværs af alle nordiske markeder. Digitale trends og bæredygtighed er nøglekomponenter for industriens fremtid, konkluderede Suwe.

 

Ragnhild Silkoset: Værdibaseret prissætning

Hvorfor er det så svært at træffe prisbeslutninger? spørger Silkoset, professor i marketing på BI.

- Mange af jer har ingen interne regler for, hvem der træffer beslutningerne. De færreste virksomheder træffer strategiske valg, når det kommer til pris – i stedet følger de deres mavefornemmelse.

Hvordan gør de fleste det så? Salg, og ser på konkurrenterne. Det er nemt at sænke priserne for at øge salget, men sjældent tænker du på de langsigtede skader, det kan forårsage. At forhøje priserne igen er desværre svært, da kunderne har erfaret, at de kan få en lavere pris. ”Konkurrenterne gør det, så det gør vi også” – konkurrenten kan sænke priserne på områder, der ikke er vigtige for dem, men er vigtige for dig. Så sørg for at følge din klogeste konkurrent.

Der er tre komponenter i prisbeslutningsprocessen:

  • Prisstrategi: udviklet til at hjælpe virksomheder med at nå deres strategiske mål. Dette bør være på plads, hvis du ønsker at øge din markedsandel, bremse konkurrencen, tjene penge, opnå et tilfredsstillende afkast eller endda bare overleve som virksomhed
  • Prispolitik: fælles retningslinjer for prisfastsættelsesarbejdet, som omfatter ansvar og uddelegering
  • Pristaktik: det daglige arbejde med prisbeslutninger, såsom salg og kampagner


Foto: JCP Event/Kilian Munch

Du kan følge dine konkurrenter, du kan implementere omkostningsorienteret prissætning, eller du kan følge en værdiorienteret prisstrategi. På bilmarkedet bruges ofte det, Silkoset kalder en kundeorienteret prismetode. Kunden har en vis sum penge, de kan bruge på en bil, så du skal tage stilling til, hvad du kan tilbyde dem inden for den prisklasse, og hvad du kan få af tillægsprodukter og lignende i takt med, hvad kunden har.

Hvordan udfører du værdiorienteret prissætning? Der er fem komponenter:

Du skal beslutte dig for, hvilket kundesegment du vil fokusere på – start med de mest lovende. Kortlæg derefter kundens bedste alternativ til dig, altså deres valg, hvis du ikke fandtes (dine konkurrenter). Dernæst bør du spørge dig selv, hvad der gør dig unik. Hvilke fordele får kunderne, og hvad ofrer de? Kortlæg din unikhed. Dernæst skal du kvantificere din unikhed – hvor meget værdsætter kunderne din unikhed? Til sidst udregner du den samlede økonomiske værdi, som er konkurrenten(erne) og det du gør bedre er den maksimale pris du kan få på markedet.

Hvorfor giver værdibaseret prissætning en konkurrencefordel? Dit hovedfokus skifter til dine kunder og ikke dit produkt. I bliver eksperter i at forstå, hvem kunderne er; du bliver ekspert i at forstå dine kunders behov; du bliver ekspert i at se sammenhængen mellem kundernes behov og deres betalingsvilje.

Hvordan kan du bedst præsentere dine priser – og hvorfor helt præcist?

- Placeringen af ​​tallene har betydning for, om vi opfatter noget som dyrt eller billigt, og det bør man tænke over, når man præsenterer sine priser, siger Silkoset.

Priserne kan fungere bedre med lidt forberedelse. Lad os sige, at et par fælge tidligere kostede $790, men nu er prissat til $650, og et andet par koster $820, men er nu prissat til $680. Du vælger den sidste mulighed. Hvorfor?

- Samfundsvidenskaben viser, at fordi vi læser fra venstre mod højre, sammenligner vi 7 i 790 med 6 i 650 og 8 i 820 med 6 i 680. Der er en større prisforskel, derfor fremstår det som et bedre tilbud. Ved at manipulere, hvordan tallene præsenteres, vil de fleste vælge den dyreste løsning.

Sammenfattende handler det om information. Adgang til det, hvordan vi giver det, og hvordan vi organiserer det - det påvirker købers mentale behandling af tal.

- Du skal tænke strategisk prissætning og have en klar strategi samt bruge analyse og indsigt i prissætningsarbejdet.

 

 

Læs om alle oplægsholderne til DRIV 2023 her

Gør din hverdag simpel, nu
Kom i gang
Mere end 2000 bilforhandlere er allerede igang
Bilinfo Logo
Har du spørgsmål eller brug for hjælp, så kontakt os her.