12/12/2023

Ny søgeoplevelse på Bilbasen - Fremtidens køberoplevelse

Hvad sker der?
Vi er allerede midt i testfasen af den nye søgeoplevelse hvor 5% af alle vores brugere har adgang til den fuldt funktionelle betaversion. Fordelingen af brugere er i dag følgende: iOS 28%, desktop/small screen web 64% og Android app 8%

Fra januar vil vi gradvist udrulle den fulde version, og senest den 15. januar vil den være tilgængelig for alle brugere, undtagen dem der benytter vores Android app (8% af vores brugere), som forbliver på den nuværende søgeoplevelse indtil videre.

Hvorfor gør vi det?
Selvom vores nuværende søgeoplevelse har tjent alle godt i mange år, er den over tid blevet mindre overskuelig og udfordrende at opdatere. Vi stræber efter at forbedre brugeroplevelsen med en bedre oversigt, udvidede søgemuligheder og opdateret teknologi, der vil give os mulighed for hurtigere at tilføje nye funktioner og imødekomme jeres behov.

Vi implementerer også disse ændringer for bedre at imødekomme brugernes behov, både hvad angår en mere specificeret søgning (privat/erhverv, kontant/leasing priser).

I lyset af den nye søgeoplevelse har vi besluttet at fjerne produkterne 'Overskrift' og 'Eksklusiv'. Denne beslutning skyldes vores ønske om at forbedre brugeroplevelsen ved at skabe mere overskuelige søgeresultater. Begge produkter viste sig ikke at være optimale, da de kunne skabe forvirring for brugerne, især når de stod over for mange biler i søgeresultatet.

Hvad betyder det for dig som forhandler på Bilbasen?
Som forhandler vil din annoncering forløbe som sædvanligt. Hvis du tidligere har valgt produkterne 'Overskrift' og 'Eksklusiv', og hvis du har oprettet regler i Bilinfo, der vedrører disse tilvalg, vil disse automatisk blive fjernet fra dine biler og regler. 

Vi ønsker, at brugerne hurtigt og nemt kan afgøre, hvilken bil der fanger deres opmærksomhed og fortjener yderligere studie. Denne klarhed er afgørende, så brugerne kan træffe informerede beslutninger og problemfrit kontakte en forhandler for mere information. Ved at fjerne disse produkter fokuserer vi på at gøre Bilbasen til det bedste sted for en nem og behagelig søgeoplevelse når danskerne skal købe ny brugt bil.

Det siger data om ændringerne

Data viser, at der er flere sidevisninger på den nye søgeresultatside pr. bruger end på den gamle, hvilket indikerer øget interesse for de viste biler. Samtidig observerer vi færre brugere, der går fra søgeresultat til annoncevisning.

  • Ny søgeoplevelse: 3 visninger af søgeresultater pr. session
  • Gammel søgeoplevelse: 4 visninger af søgeresultater pr. session
  • Ny søgeoplevelse: 7,5 søgeresultatsider pr. session (mod 6,5 på den gamle)

Brugernes tidsforbrug er højere end tidligere, hvilket tyder på, at vi engagerer dem mere ved at præsentere relevante biler. Dette kan også forklare, hvorfor de besøger færre annoncer per besøg, da annoncerne nu er mere specifikke og lettere at sortere.

Favoritter
Favoritmarkeringen er nu tilgængelig på søgeresultatsiden på alle platforme (iOS, desktop, mobile web). Dette har resulteret i op til 3 gange så mange favoritmarkeringer per session sammenlignet med tidligere.

Leads (E-mail + telefon (klik til opkald))
Konverteringsraten pr. session var 2,16% på den gamle søgeside og er nu steget til 2,72% med den nye søgeoplevelse. Dette indikerer, at vi præsenterer kunderne mere relevante biler, der matcher deres behov, og som de gerne vil udforske yderligere deres søgen efter en ny brugt bil.

 

Gør din hverdag simpel, nu
Kom i gang
Mere end 2000 bilforhandlere er allerede igang
Bilinfo Logo
Har du spørgsmål eller brug for hjælp, så kontakt os her.