Ugentlig Markedsrapport 2022 - Uge 2 – det danske bilmarked

19.01.2022
Interessen for brugtbilmarkedet er den højest målte nogensinde med tæt på 800.000 besøgende i sidste uge på Bilbasen. Og det aflæses videre i nøgletallene for brugtbilmarkedet. Liggedagene fortsætter nedad med 43 dage i snit for biler under otte år fra første indregistrering, ligesom udbuddet af biler er nede på 51.300. I forhold til drivlinier var elbilerne det eneste segment, der steg, så der nu er godt 3.500 elbiler til salg. Samtidig holder antallet af prisrettelser et lavt niveau, men det er ikke overraskende, når man tager udbuddet og efterspørgslen i betragtning. 


Markedsinput fra AUTOproff for uge 2, 2022:
AUTOPROFF B2B PRISINDEKS:
2022 starter godt ud, prisindekset lå i sidste uge på indeks på 106, som er ét procentpoint over niveauet for uge 1, og udbuddet af B2B biler ligger igen lidt højere end i uge 1 på indeks 107.

UDBUD/EFTERSPØRGSEL:
Der er fortsat pres på alle led i kæderne for at skaffe brugte biler. Der er stadig færre biler på vej ind, da mange forhandlere har store uforløste ordreportefølje. Der importeres fortsat rigtig mange biler, og vores crossboarder salg er nu på over 25%. Der er fortsat stor fokus på at opkøbe hybrid og elbiler på auktionerne. Ligeledes er det værd at bemærke hvor stor forskel der er på supplychain udfordringerne fra mærke til mærke, i det nogle mærker fortsat får udleveret biler.

GARANTIPRISER/MARKEDSAKTIVITET:
Det er januar, og dermed nytårskur hos mange forhandlere. Det betyder også et stigende online aktivitet fra forbrugere, som vil handle bil online. Derfor er der fortsat stigende aktivitet i markedet og god kundetrafik, hvilket betyder at vores aktivitet på antallet af garantipriser ligger højt. Vi er derfor som i sidste uge oppe i et højt og stabilt indeks 142.